Descrição
In his last volume, the series L'oeil de l'Histoire, that Georges Didi-Huberman devoted to a courageous reflection on the action of the images, arrives surprisingly in Godard. With the title Passés cités par JLG, the latter part of the small sum simply intrudes technical images in the discussion. The blow was prepared since 2004, in Images malgré tout, whose latter chapters deal with the accusation that makes Godard of the blindness of his contemporaries, notably with the controversy Godard & Lanzmann around the Shoah archives. The purpose of this study is to show how, siding with Godard and, more than that, revolving his poetic assembly, the philosopher reaffirms the hypothesis that, in a world in which ordinary images proliferate, some of them snatch the real, support the traumatic memory and “after all” they save History. ||Chegada ao quinto tomo, a série L`oeil de l´Histoire, que Georges Didi-Huberman consagra, desde 1909, a uma reflexão sobre a ação das imagens, volta-se inteiramente para Godard. Com o título Passés cités par JLG, esta última parte da pequena suma introduz o cinema na discussão. Ela já vinha sendo preparada desde 2004, data da publicação de Imagens apesar de tudo, obra vivamente interessada na polêmica Godard & Lanzmann em torno dos arquivos da Shoah. A finalidade do presente estudo é mostrar como, tomando o partido de Godard e, mais que isso, revolvendo sua poética da montagem, o filósofo reafirma a hipótese de que, num mundo em que as imagens proliferam, algumas delas arrebatam o real, recolhem a memória traumática e “apesar de tudo” salvam a História.