Descrição
The Stand of Science (SS) is a proposal for non-formal interventions of dialogical and critical communication of science. The purpose of this article is investigate the interactive processes within the scope of scientific outreach in non-formal educational spaces - in this case, the Stand of Science - between mediators and young and adult students deprived of their liberty. We observed the interactive process, during two SS presentations, between the mediators and the students of Youth and Adult Education (YAE) deprived of liberty using, for registration, board diary and photos. Two discussion groups were also promoted with the mediators. Based on the theory of Vigotski and Freire, we verified, in the analysis of the data, objective evidence that the activity of SS contributed in the mediators formation, who will become teachers, making them think about the specificities of working with the public of YAE.||A Banca da Ciência (BC) é uma proposta de intervenções não formais de comunicação dialógica e crítica da ciência. O objetivo desse artigo é investigar os processos interativos no âmbito da difusão científica em espaços de educação não formal - no caso, a Banca da Ciência - entre os mediadores e os educandos jovens e adultos privados de liberdade. Para tanto observamos o processo interativo, no decorrer de duas apresentações da BC, entre os mediadores e o público da Educação de Jovens e Adultos (EJA) privados de liberdade utilizando, para registro, diário de campo e fotos. Também foram promovidos dois grupos de discussão com os mediadores. Com base nas teorias de Vigotski e Freire verificamos, na análise dos dados, indícios objetivos de que a atividade da BC contribuiu com a formação dos mediadores, que são futuros professores, fazendo-os pensar sobre as especificidades do trabalho com o público da EJA.