Descrição
David Nebreda, diagnosed as schizophrenic, decided to abandon clinical treatments and got confined in a house in Madrid, where he practices several injuries on his own body to produce photographs and symbolize the narrative that he builds from his hallucinated events. This paper analyzes the artwork produced by Nebreda with basis on the Peircean theory regarding the terms of logic and Thirdness, because the creative act of this photographer is given from symbolic data that externalize a hallucinated reality, demonstrating the relationship between image and social inclusion.||David Nebreda, diagnostiqué comme schizophrène, a décidé d’abandonner les traitements cliniques et de s’isoler dans une maison à Madrid, où il se fait de nombreux types de blessures sur son corps pour produire des photos et pour symboliser le récit qu’il construit de ses hallucinations. Cet article analyse le travail de Nebreda sur la base de la logique et de la tiercéité chez Peirce, puis que l’acte créateur de ce photographe se déroule à partir des données symboliques qui extériorisent une réalité hallucinée et qui montrent la relation entre l’image et l’inclusion sociale.||David Nebreda, diagnosticado com esquizofrenia, decidiu abandonar os tratamentos clínicos e se recluir em uma casa em Madrid, onde pratica diversos tipos de lesões em seu próprio corpo a fim de produzir fotografias e simbolizar a narrativa que constrói a partir de suas alucinações. O presente artigo analisa a obra de Nebreda com base na teoria peirceana no que diz respeito a lógica e a terceiridade, pois o ato criativo desse fotógrafo se dá a partir de dados simbólicos que externam uma realidade alucinada, demonstrando a relação entre imagem e inserção social.