Descrição
The article discusses how a beginning teacher from São Paulo public education system feels and means her profession, a theme that is highlighted in the low attractiveness of the teaching profession scenario. The results indicate the work felt as emotional stress generator, being the initial years lived with difficulty and with a desire to leave the profession. After a brief mapping of existing policies to support beginning teachers, the study points to aspects that deserve attention from the government, like the creation of systematic supporting and welcoming policies to these professionals. Finally, it is suggested the implementation of professional learning communities where beginners can find, when needed, resources, guidance and professional development.||A temática desse estudo, que ganha destaque no cenário de baixa atratividade da carreira docente, discute os primeiros anos profissionais de uma professora da rede pública paulista. Os resultados indicam o trabalho sentido como gerador de desgaste emocional sendo este período vivido com dificuldade e com o desejo de abandonar a profissão. Após breve mapeamento das políticas existentes sobre a área apontam-se aspectos que merecem atenção do poder público como a criação de políticas sistemáticas de apoio e acolhida ao professor iniciante. Por fim, sugere-se a implantação de comunidades profissionais de aprendizagem, em que esses profissionais possam encontrar, quando necessário, recursos, orientação e aprimoramento profissional.