Descrição
The paper initially aims at making use of a visuality to talk about research in education – the artistic intervention “Spiral of Knowledge” by André Dalmazzo – attempting to operate such fields in relation to issues, questions and methodological procedures with which we interact constantly in investigative endeavors. Within the materiality of the formative trajectory and the current research by one of the authors, the paper seeks to operate with some concepts overjuxtaposed in the interface body/education/visualities. The composition with scraps resulting from research and formative experiences is assumed as procedure that establish a complex capable of putting thought into operation in productive meetings.||O artigo busca, inicialmente, lançar mão de uma visualidade para falar de pesquisa em educação – a intervenção artística Espiral do Conhecimento de André Dalmazzo – tentando operar com tais campos no que tange às temáticas, perguntas e procedimentos metodológicos com os quais nos relacionamos constantemente em empreitadas investigativas. Na materialidade da trajetória formativa e da atual investigação de um dos autores, o artigo busca operar com alguns conceitos sobrejustapostos na interface corpo/educação/visualidades. A composição com sobras resultantes de experiências formativas e de pesquisa é assumida como procedimento que institui um complexo capaz de colocar o pensamento em funcionamento em encontros produtivos.