Descrição
The article analyzes the financing and expansion policy of the Brazilian Higher Education Institutions (IES), from 2001 to 2016, and the extensive benefits generated to your private sector, through state programs that grant direct and indirect financing. Methodologically, a quantitative-qualitative documentary research was conducted, analyzing centrally data from the Federal Revenue Service (RFB) and the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP), linked to the Census of Higher Education; the National Student Performance Examination (ENADE), and the General Course Index (IGC), aiming at extracting information: budgetary and financial information from the Federal Government; expansion of HEIs and enrollments; and the quality of teaching and courses in public-private HEIs. It is considered that the national policy generated a greater aid to the private HEIs than to the public HEIs, creating a superior commercial education, and dissociated from research and extension.||El artículo analiza la política de financiamiento y expansión de las Instituciones de Educación Superior (IES) Brasileñas, de 2001 a 2016, y los extensos beneficios generados a su sector privado, por programas estatales concesores de financiamiento directo e indirecto. En el marco de la investigación cuantitativa cualitativa documental, metodológicamente se optó por la investigación cuantitativa cualitativa documental, analizando centralmente datos de la Receita Federal de Brasil (RFB), y del Instituto Nacional de Estudios e Investigaciones Educativas Anísio Teixeira (INEP), ligados a los Censos de la Educación Superior; al Examen Nacional de Desempeño de Estudiantes (ENADE), y al Índice General de Cursos (IGC), con el fin de extraer informaciones: presupuestarias y financieras de la Unión; de la expansión de IES y matrículas; y de la calidad de la enseñanza y de los cursos en IES público-privadas. Se considera que la política nacional generó una mayor ayuda a las IES privadas que a las IES públicas, creando una enseñanza superior mercantil, y disociada de investigación y extensión.||O artigo analisa a política de financiamento e expansão das Instituições de Ensino Superior (IES) Brasileiras, de 2001 a 2016, e os extensos benefícios gerados a seu setor privado, por programas estatais concessores de financiamento direto e indireto. Metodologicamente optou-se pela pesquisa quanti-qualitativa documental, analisando centralmente dados da Receita Federal do Brasil (RFB), e do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP), ligados aos Censos da Educação Superior; ao Exame Nacional de Desempenho de Estudantes (ENADE), e ao Índice Geral de Cursos (IGC), visando extrair informações: orçamentárias e financeiras da União; da expansão de IES e matrículas; e da qualidade do ensino e dos cursos em IES público-privadas. Considera-se que a política nacional gerou um maior auxílio às IES privadas do que às IES públicas, criando um ensino superior mercantil, e dissociado de pesquisa e extensão.