Descrição
This paper aims to analyze the competitive evolution of a medium-sized tourism company, located in Bento Gonçalves / Rio Grande do Sul State, Brazil, using the SWOT matrix as a tool in the years 2016 and 2017. Data analysis and treatment was carried out through a specific SWOT matrix methodology with Porter strategic design. The research was based on quantitative and exploratory methods by bibliographic and documentary search. As it was an exploratory study, it made final considerations without personal opinions and in an impartial way. Therefore, it is possible to verify the changes of strengths, weaknesses, opportunities and threats, which allowed to perceive the competitive evolution of the company in general.
||O presente estudo tem por objetivo analisar a evolução competitiva de uma empresa turística de médio porte, localizada em Bento Gonçalves/RS, utilizando como instrumento a matriz SWOT nos anos de 2016 e 2017. A análise e tratamento dos doados foi efetuada através de metodologia específica de porterização da matriz SWOT. A pesquisa foi baseada em método quantitativo, tem caráter exploratório obtido através de estudo bibliográfico e documental. Por tratar-se de um estudo exploratório, teceu considerações finais sem emissão de opiniões e de forma imparcial. Pode-se constatar as mudanças das forças, fraquezas, oportunidades e ameaças, o que permitiu perceber a evolução competitiva da empresa de um modo geral.