Descrição
This research aimed to explore management aspects of higher distance education in unitins, focusing the university interaction with federal laws, rules and government agents. the research was performed using documents that describe teaching and management practices of unitins. the analysis was based on benchmarks of distance education and democratic management in education. the conclusions indicate that priority to profits and economic benefits prevailed in the management of distance education in unitins; hence, educational quality was not safeguarded in unitins. on the other hand, federal agents had an increasingly active role in unitins management by coordinating efforts to ensure an adequate solution for the disaccreditation of the institution.keywords: distance education, education policy, democratic management style.||Neste trabalho buscou-se explorar aspectos da gestão dos cursos superiores na modalidade a distância - EAD - da Fundação Universidade do Tocantins - Unitins - e sua interação com os entes legislativos e administrativos federais da área. Para isto, realizou-se um levantamento de documentos que descrevessem práticas pedagógicas, gerenciais e administrativas internas. A análise se baseou em referenciais da área da EAD e da gestão democrática da educação. Concluiu-se que vigorou a lógica de mercado na gestão da EAD na Unitins, com a priorização de lucros e rendas em detrimento dos índices de qualidade, mas que os entes federais tiveram um papel crescentemente ativo na gestão universitária, buscando garantir uma solução adequada no processo que culminou no descredenciamento da instituição.Palavras-chave: educação a distância, políticas educacionais, gestão democrática.