Descrição
In Covid-19 times we experienced, through teacher training course, elements that facilitate the understanding of what was the adaptation of educational practices in basic education. The way of teaching remotely was a process that produced in the teacher substantial modifications regarding the use of technologies and their application in teaching methodologies. Reflections and analyses were needed on the perceptions linked to the teaching process and remote learning, using technologies. How were teaching strategies defined in the adaptation to remote teaching? What practices were developed? The research methodology used was qualitative, with substantiated constructions that proved the scientificity of the work. The results highlight characteristics and elements of the work panorama, with the emergency remote teaching facilitating reflections and scoring indicators for the improvement of what was done from the benchmarks in the area of distance education.||Em tempos de Covid-19 experienciamos, por meio de um curso de formação de professores, elementos que facilitam a compreensão do que foi a adaptação das práticas educativas na educação básica. A forma de ensinar remotamente foi um processo que produziu no fazer docente modificações substanciais com relação ao uso das tecnologias e a sua aplicação nas metodologias de ensino. Foram necessárias reflexões e análises sobre as percepções vinculadas ao processo de ensino e aprendizagem remoto, utilizando tecnologias. Como foram definidas as estratégias pedagógicas docente na adaptação ao ensino remoto? Quais as práticas que foram desenvolvidas? A metodologia de pesquisa utilizada foi a qualitativa, com construções fundamentadas que comprovaram a cientificidade do trabalho. Os resultados destacam características e elementos do panorama de trabalho, com o ensino remoto emergencial facilitando reflexões e pontuando indicativos para a melhoria do que foi realizado a partir dos referenciais da área da educação a distância.