-
Technical ambivalence and the end of history||A ambivalência da técnica e o fim da história
- Voltar
Metadados
Descrição
The examples of Walter Benjamin and Vilém Flusser allow us to tell the difficult history of the 20thcentury, although in two different parts. Benjamin denounces the ambivalence of modern history that revealed us that the cultural process it produced also led to barbarism, and it did so through the technique of which the astonishment would be the concentration camps – rationally planned and carried out. This acknowledgment would imply abandoning the ideology of automatic progress of humanity and the future that comes with it. Benjamin also pointed out the importance of “brushing history against the grain” to uncover revealing fragments of the past. Flusser, who arrived in Brazil in 1940, the same year that Benjamin committed suicide in Europe, is one step ahead in this challenge. For him, it is no longer possible to operate in the historical culture as the modern conception of history proved unsustainable. By analyzing technological devices, he could diagnose a post-history, in which writing gives space to images. For him, the second half of the 20thcentury needs to respond to a world filled with technical images, which could only be done through a fragmented and performative thought – what, in a way, meets the essayism of Walter Benjamin. ||Walter Benjamin e Vilém Flusser são duas figuras que permitem contar a difícil história do século XX em duas partes. O primeiro denunciou a ambivalência dessa história moderna: o processo cultural produzia também barbárie, e o fazia através da técnica, cujo assombro seriam os campos de concentração racionalmente planejados e efetivados. Isso significava abandonar a ideologia do progresso automático da humanidade e do futuro que nos esperaria. Benjamin assinalou a importância de escovar a história a contrapelo para descobrir, no passado, fragmentos reveladores. Já Flusser, que chega ao Brasil no mesmo ano em que Benjamin se suicida na Europa, 1940, nem mesmo considera possível operar nesse modelo de cultura propriamente histórico. Ele está depois do assombro que desnuda a insustentabilidade da concepção moderna de história. Toma a análise dos aparelhos tecnológicos para diagnosticar uma pós-história, na qual a escrita cede espaço para as imagens. Para ele, a segunda metade do século XX precisa responder a um mundo cheio de imagens técnicas, o que só poderia ser feito através de um pensamento fragmentado e performático – que não deixaria de ter como seu antepassado o ensaísmo de Walter Benjamin.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Fantinato, Manuela | Duarte, Pedro
Data
3 de outubro de 2019
Formato
Identificador
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2019 Artefilosofia | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Fonte
Artefilosofia; v. 14 n. 26 (2019): Dossiê: Vilém Flusser e Walter Benjamin; 161-178 | Artefilosofia; Vol. 14 No. 26 (2019): Dossiê: Vilém Flusser e Walter Benjamin; 161-178 | 2526-7892 | 1809-8274
Assuntos
History | Post-history | Technic | Writing | Image. | história | pós-história | técnica | escrita | imagem
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion