Descrição
The article begins with an approach to theatrical language as an object of study, in the item called “Theatre as a historical document”. It is argued that it is possible to understand that theatrical sources can be used as documents in the historian's workshop, because they contribute to the understanding of social reality at a given historical moment. Then, in the topic entitled “The Anchietan theatrical language as a catechetical-pedagogical dimension”, Anchieta's theater is understood from the perspective that it is inserted in the catechetical-pedagogical indoctrinating project and is in line with the implementation of a civilizing bias- Portuguese colonizer carried out in Colonial Brazil in the 16th century.||O artigo inicia-se com uma abordagem sobre a linguagem teatral como objeto de estudo, no item denominado “O teatro como documento histórico”. Discute-se que é possível compreender que as fontes teatrais podem ser utilizadas como documentos na oficina do historiador, porque colaboram no entendimento da realidade social em um determinado momento histórico. Em seguida, no tópico intitulado “A linguagem teatral anchietana como dimensão catequético-pedagógico”, o teatro de Anchieta é apreendido a partir da perspectiva de que está inserido no projeto doutrinador catequético-pedagógico e está em consonância com a implantação de um viés civilizatório-colonizador português realizado no Brasil Colônia do século XVI.