-
THE ARCHEOLOGY OF CURRICULAR INTEGRATION: HISTORICAL BACKGROUND OF PROFESSIONAL EDUCATION AND ITS INTERFACE WITH THE INTEGRATED CURRICULUM||A ARQUEOLOGIA DA INTEGRAÇÃO CURRICULAR: ENREDO HISTÓRICO DA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E SUA INTERFACE COM O CURRÍCULO INTEGRADO
- Voltar
Metadados
Descrição
In the last decades, the difficulties and conceptual misunderstandings emphasized the fragile identity of Professional Tuition in Basic Education. Thus, the purpose of this paper is reassemble its history and relate it to integrated curriculum, which was developed as part of a PhD research entitled “The Curriculum of the Integrated High School: from intention to accomplishment”, concluded in November 2011. The research conducted for this study was characterized as qualitative and methodologically assumed the aspect of bibliographic, whose defined theoretical categories were: the history of Professional Education; the High School and its connection with education for Work and the integrated curriculum in Professional Education. The research problem was taken up by the question: How does the conception of integrated curriculum emerge in the Brazilian Professional Education? The results indicate that the profile and nuances contained in the history of Professional Education are a significant archaeological support for understanding and analysis of conceptual and structural identity observed in schools today that integrate High School to Professional Education. In conclusion it can be inferred that the resistance, change and conflicts are intrinsically related aspects to the historical past of the Brazilian Professional Education; therefore there is no possibility to analyze the present without relating it to its history.||Nas últimas décadas as dificuldades e as incompreensões conceituais acenturam a frágil identidade do Ensino Profissionalizante na Educação Básica, remontar sua história e relacioná-la ao currículo integrado constitui-se o propósito deste artigo, que foi desenvolvido como parte da pesquisa de doutorado intitulada: O Currículo do Ensino Médio Integrado: da intenção à realização, concluída em novembro de 2011. A pesquisa realizada para esse estudo se caracterizou como qualitativa e assumiu metodologicamente o aspecto de bibliográfica, cujas categorias teóricas definidas foram: a história da Educação Profissional; o Ensino Médio e sua articulação com a formação para o Trabalho e o currículo integrado na Educação Profissional. O problema de pesquisa foi tomado pela questão: como a concepção de currículo integrado surge na Educação Profissional brasileira? Os resultados da pesquisa indicam que os contornos e nuances contidos na história da Educação Profissional são suportes arqueológicos significativos para compreensão e análise da identidade conceitual e estrutural observada hoje nas escolas que integram o Ensino Médio à Educação Profissional. A título de conclusão pode-se inferir que as resistências, mudanças e embates são aspectos intrinsecamente relacionados ao passado histórico da Educação Profissional brasileira, portanto, não há como analisar o presente sem relacioná-lo à sua história
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Benfatti, Xênia Diógenes | Vitorino, Grace Troccoli | Leitinho, Meirecele Calíope
Data
8 de outubro de 2018
Formato
Identificador
https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/25493 | 10.23925/1809-3876.2018v16i3p751-767
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2018 Revista e-Curriculum
Fonte
Revista e-curriculum; Vol. 16 No. 3 (2018); 751-767 | Revista e-Curriculum; v. 16 n. 3 (2018); 751-767 | 1809-3876
Assuntos
Ensino Médio. Educação Profissional. História. Currículo Integrado. | High school. Professional Education. History. Integrated curriculum.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion