-
The child and the city: contributions from Childhood Geography||El niño y la ciudad: contribuciones de la Geografía de la Infancia||A criança e a cidade: contribuições da Geografia da Infância
- Voltar
Metadados
Descrição
This text is about children and the space they occupy in their everyday lives, that is, the physical area where they spend their lives in the city. Dialoguing with authors working on the interfaces involving children, childhood and urban spaces, this book presents a contribution to these fields from the area of Children’s Geography. The considerations presented here are based on the assumption that space cannot be separated from life, and on the refusal to accept a logic according to which human trajectories on Earth are linear paths set in a chronological sequence. The notion of geographical spaces as an expression built on life, and on places where life begins, embraces children’s universe and makes it part of a dialectic process in which life and space are interwined. Therefore, talking about Children’s Geography, and interpreting childhood from the perspective of the encounter allowed by the geographical spaces, is accepting children as a potential presence in our lives and as explicit subjects of enunciation acting under specific circunstances of time and space, and inserted into the political, symbolic and material dimensions of our society.||Este texto aborda a los niños y sus espacios cotidianos, más específicamente el espacio de sus vidas en las ciudades. Al dialogar con autores que abordan la interface niño, niñez y espacios urbanos, se busca traer contribuciones de la Geografía de la Infancia para el tema, se reconoce el espacio como indisociable de la vida y refuta la lógica que ha colocado las trayectorias humanas en la tierra como caminos lineales y en secuencia temporal cronológicamente concebida. La concepción de espacio geográfico como expresión construida en la vida y de donde la vida se origina abarca el universo infantil y lo coloca entre ese proceso dialéctico. Así, hablar en Geografía de la Infancia, leer la infancia, teniendo como sesgo de entrada ese encuentro que el espacio geográfico permite es, además de un significativo encuentro generacional, asumir a los niños con sus potenciales presencias en nuestras vidas y como sujetos explícitos de enunciaciones en el espacio y en el tiempo y que no están fuera de la dimensión política, tanto simbólica como material de las sociedades.||Este texto aborda as crianças e seus espaços cotidianos, mais especificamente o espaço de suas vidas nas cidades. Dialogando com autores que abordam a interface criança, infâncias e espaços urbanos, busca trazer contribuições da Geografia da Infância para o tema, reconhecendo o espaço como indissociável da vida e refutando a lógica que tem colocado as trajetórias humanas na Terra como caminhos lineares e em sequência temporal cronologicamente concebida. A concepção de espaço geográfico como expressão construída na vida e de onde a vida se origina, abarca o universo infantil e o coloca dentro desse processo dialético. Assim, falar em Geografia da Infância, ler a infância, tendo como viés de entrada esse encontro que o espaço geográfico perrmite, é, para além de um significativo encontro geracional, assumir as crianças com suas potenciais presenças e como sujeitos explícitos de enunciações no espaço e no tempo, inseridas nas dimensões política, simbólica e material das sociedades.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Lopes, Jader Janer Moreira | Fernandes, Maria Lidia Bueno
Data
17 de setembro de 2018
Formato
Identificador
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/30546 | 10.15448/1981-2582.2018.2.30546
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2018 Educação
Fonte
Educação; Vol. 41 No. 2 (2018): Dossier – Childhood and the city: dialogues with education; 202-211 | Educação; Vol. 41 Núm. 2 (2018): Dossier – Infancia y ciudad: diálogos con la educación; 202-211 | Educação; v. 41 n. 2 (2018): Dossiê – Infâncias na cidade: um diálogo com a Educação; 202-211 | 1981-2582 | 0101-465X | 10.15448/1981-2582.2018.2
Assuntos
Children. Childhood. Cities. Children’s Geography. | Niños. Infancia. Ciudades. Geografía de la Infancia. | Crianças. Infância. Cidades. Geografia da Infância.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion