Descrição
The pandemic context imposed many challenges on Education: access to remote classes, pedagogical strategies involving teachers, students and family and, certainly, the urgency to address contents that problematize the difficulties in facing the pandemic. Based on this, this article proposes to discuss, from a theoretical approach, how social issues aggravated by the arrival of COVID-19, such as access to basic sanitation and water, can be addressed in the Science class from narratives that emerge from the daily lives of the groups most affected by the new coronavirus. We believe, therefore, that it is possible to create a Science Education committed to its social role and engaged in facing the social inequalities aggravated in the pandemic. For this, we started from the intellectual contributions of Paulo Freire, bell hooks, Carolina Maria de Jesus and Conceição Evaristo in order to reflect on the importance of the resignification of the contents of Science Education.||O contexto pandêmico impôs muitos desafios à Educação: acesso a aulas remotas, estratégias pedagógicas envolvendo docentes, discentes e família e, certamente, a urgência em abordar conteúdos que problematizem as dificuldades no enfrentamento da pandemia. Diante disso, este artigo se propõe a discutir, a partir de uma abordagem teórica, de que forma questões sociais agravadas pela chegada da COVID-19, como o acesso ao saneamento básico e à água, podem vir à tona na sala de aula de Ciências a partir de narrativas que emergem do cotidiano dos grupos mais atingidos pelo novo coronavírus. Acreditamos, assim, ser possível tecer uma Educação em Ciências comprometida com seu papel social e engajada ao enfrentamento das desigualdades sociais acentuadas na pandemia. Para isso, partimos das contribuições intelectuais de Paulo Freire, bell hooks, Carolina Maria de Jesus e Conceição Evaristo a fim de tecer reflexões acerca da importância da ressignificação dos conteúdos da Educação em Ciências.