Descrição
This article aims to present, through a review of the available literature, what is known so far about the cognitive impact of lifelong bilingualism on aging and the peculiarities of older learners in their second language acquisition process. Recent research shows that bilingualism can act as a protective mechanism against cognitive decline associated with aging. However, there are studies that contest this view and show the need for further investigation. Despite the numerous studies on bilingualism and aging, there is a notable lack of studies on the acquisition of a second language by older learners. It is known that the cognitive performance of older adults differs from that of young adults. More specifically, studies show deficits in executive functions and decreased processing speed (PARK; REUTER-LORENZ, 2014). Therefore, it is necessary to understand the peculiarities of the older learn in order to investigate their process of acquiring a second language.||Este artigo objetiva apresentar, através de uma revisão da literatura disponível, o que se sabe até o momento acerca do impacto cognitivo do bilinguismo ao longo da vida no envelhecimento e das peculiaridades do aprendiz idoso em seu processo de aquisição de segunda língua. Pesquisas recentes mostram que o bilinguismo pode atuar como um mecanismo protetor contra os declínios cognitivos associados ao envelhecimento. No entanto, há estudos que contestam essa visão e mostram a necessidade de novas investigações. Apesar dos numerosos estudos sobre bilinguismo e envelhecimento, é notória a falta de estudos acerca da aquisição de uma segunda língua por aprendizes idosos. Sabe-se que o desempenho cognitivo de idosos difere daquele de jovens adultos. Mais especificamente, estudos mostram déficits nas funções executivas e diminuição da velocidade de processamento (PARK; REUTER-LORENZ, 2014). Por isso, faz-se necessário perceber as peculiaridades do aprendiz idoso para investigar o seu processo de aquisição de uma segunda língua.