Descrição
The theme of “desartifi cation of art” – one of the most original but also obscure, contributions of Adorno’s Aesthetic Theory – is discussed in this paper on the basis of this author’s passages on the subject. Nevertheless, in spite of its specifi city in the Adornian aesthetics, the concept of desartifi cation presents a relation not only to the previous tradition of the philosophy of art, specially to the theme of the end of art at Hegel’s Courses of Aesthetics but also to its most recent developments such as Arthur Danto’s theory on contemporary (or post-historical) art. Thus the investigation of the theme of desartifi cation in Adorno is preceded here by a concise analysis of the Hegelian topic and followed by a brief presentation of the connected subject in Danto’s aesthetic.||Nesse artigo, o tema da “desartifi cação da arte” – uma das contribuições mais originais, mas também mais obscuras, da Teoria Estética de Theodor Adorno – é elucidado a partir dos próprios textos do autor. No entanto, apesar de sua especifi cidade para com a estética adorniana, o conceito de desartifi cação mantém uma relação tanto com a tradição anterior da fi losofi a da arte, especialmente com o tema do fi m da arte nos Cursos de Estética de Hegel, quanto com os desdobramentos mais recentes, como, por exemplo, a teoria sobre a arte contemporânea (ou pós-histórica) de Arthur Danto. Em vista disso, a investigação do tema da desartifi cação em Adorno é precedida, aqui, de uma sucinta análise do aludido motivo hegeliano e seguida de uma rápida apresentação da temática conexa na estética de Danto.