Descrição
the purpose of this research was to present pedagogical alternatives to the traditional classes towards the development of student learning in professional and technological education. We describe an experience and reflections about the interdiciplinarity, founded and researched by Hilton Japiassú and Ivani Fazenda. We are also based on the ideas of Heloisa Lück about the interaction of the curriculum with the reality of the student. We present strategies of concepts integration on some specific classes of the curriculum in the computers área as well as the effects on the constitution of the autonomy of the learner, through a pedagogical practice centered on the student, according toJosé Manuel Moran, based on the construction of software projects. The research was qualitative in nature, involving an research-action, where a pedagogical practice was carried out.||esta proposta investigativa teve como objetivo apresentar alternativas pedagógicas à aula expositiva tradicional no desenvolvimento da aprendizagem do estudante da educação profissional e tecnológica. O texto descreve uma experiência e reflexões acerca da interdisciplinaridade, fundamentada e pesquisada por Hilton Japiassú e Ivani Fazenda. Também, apoia-se nas ideias de Heloisa Lück acerca da interação do currículo com a realidade do estudante. Estratégias de integração de conceitos abordados em distintas disciplinas da matriz curricular de um curso de tecnologia na área de Informática são apresentadas, bem como, os efeitos na constituição da autonomia do sujeito aprendente, através de uma prática pedagógica centrada no estudante, conforme postula José Manuel Moran, com base na construção de projetos de software. O trabalho investigativo foi de natureza qualitativa, envolvendo em uma pesquisa-ação, onde uma prática pedagógica interdisciplinar foi realizada.