Descrição
This article analyzes how the accommodation of historiography in a regime of autonomy marked by evaluative models drives this field away from its disciplinary origins in the 19th century and the professional development of the 20th century. I call regime of autonomy the arrangement of forces that enables a given discourse to acquire individuality and be differentiated in the web of enunciations available at a specific time and place. A “regime” is a way to describe how interactions of these forces enable, affect and shape historical discourse, especially the relationship between the vectors author-producer, reader, circulation, consumption, languages, concepts and media. The hypothesis developed here is that an “evaluative regime of autonomy”, common to other areas of contemporary science, is changing historiography, celebrating a highly specialized profile, threatening the relevance and social communicability, endangering professional ability of contributing to the diversification of historical experience.||Neste artigo analiso como a acomodação da historiografia em um regime de autonomia marcado por modelos avaliativos metrificáveis afasta o campo de suas origens disciplinares no século XIX e do desenvolvimento profissional processado ao longo do século XX. Entendo por "regime de autonomia" o arranjo de forças históricas que possibilita um determinado discurso ganhar individualidade e diferenciar-se no tecido de enunciações disponíveis em época e lugar definidos. Um "regime" é a forma de descrevermos como a interação dessas forças afeta e configura o discurso, em especial a relação entre os vetores autor, leitor, circulação, linguagens, conceitos e médias. A hipótese aqui desenvolvida é que um "regime de autonomia avaliativo", comum a outras esferas da ciência moderna, tem transformado a historiografia e o historiador contemporâneo, celebrando um perfil de alta especialização, baixa relevância e comunicabilidade social que coloca em risco a capacidade deste profissional colaborar para a diversificação das formas de experiência histórica.