Descrição
This research focused on studying the constitution of male parents identity having in mind the descriptions of their educational practices applied to their children. We’ve followed Ricoeur’s (1991) propositions to understand the phenomenon of identity constitution. As a qualitative phenomenological based research, the procedure we used were reflexive meetings, proposed by Szymanski (2012), with themes relating to the male parent condition in the education of children. The analysis procedure was based on the focus of Ricoeur’s hermeneutics (1978). Narrating their experiences brought about an active reorganization and self-interpretation of the meanings in the process of identity constitution.||Esta pesquisa teve como objetivo o estudo da constituição identitária de homens pais a partir de narrativas de suas práticas educativas junto aos filhos. Seguiu-se a proposta de Ricoeur (1991) na compreensão do fenômeno da constituição identitária. Trata-se de uma pesquisa qualitativa de base fenomenológica, que teve como procedimento a realização de encontros reflexivos propostos por Szymanski (2012) cujos temas versavam sobre a condição paterna na educação dos filhos. O procedimento de análise balizou-se no enfoque da hermenêutica de Ricoeur (1978). A narração de suas experiências proporcionou uma ativa reorganização e uma autointerpretação dos sentidos no processo de constituição identitária.