-
The Flaneur and Vertigo: Metropolis and Subjectivity in the Works of João do Rio||O flâneur e a vertigem: metrópole e subjetividade na obra de João do Rio
- Voltar
Metadados
Descrição
The article proposes to reinforce the possibility of 'reading' the models of person and subjectivity in the stories and narratives of João do Rio (pseudonym of Paulo Barreto, 1881-1921). This interpretation incorporates references from the field of social sciences, and above all from Georg Simmel's analyses of modern individualism and metropolitan life. João do Rio lived in Rio at the turn of the century, a time when the city was undergoing sharp urban, political, and cultural changes, experienced by the population as the impetus of 'progress' and 'civilization'. João do Rio takes up the dilemmas of individual subjectivity as it confronts the pace of the metropolis and there comes up against both seduction and threats. In his works, the tensions that in Western modernity accompany the social representation of a person as an individual - as a being endowed with an intrinsic unity and an autonomy that distinguishes it from all others- results in the creation of two literary types: the dandy and the flaneur. These types give expression to the aforementioned tensions by conjugating the ideal of the singular individual with the backgrounds provides both by the urban experience of the anonymous crowds and by the destabilizing force of 'progress'. Through these characteres, the report-fictionist adopts a way of observing that unifies subject and object reality and literature, and that admits the simultaneous description of life in the streets and in fancy clubs, of local peculiarities, and of the city's more cosmopolitan traits||O artigo propõe reforçar a possibilidade de "ler" modelos de pessoa e de subjetividade nas histórias e narrativas de "João do Rio", pseudônimo de Paulo Barreto (1881-1921). Essa interpretação incorpora referências no campo das ciências sociais e em particular nas análises de Georg Simmel sobre o individualismo moderno, sobre a vida nas metrópoles. Vivendo no Rio de Janeiro na virada do século, uma época em que a cidade passava por agudas mudanças urbanas, políticas e culturais, que os habitantes experimentavam como vetores de "progresso" e "civilização", João do Rio elabora uma temática dos dilemas da subjetividade individual tal como ela é confrontada como vítima da metrópole, ao mesmo tempo que encontra sedução e ameaça. Ao longo de sua obra, as tensões que, na modernidade ocidental, acompanham a representação social da pessoa enquanto indivíduo, enquanto ser dotado de uma unidade intrínseca e de uma autonomia que o distingue dos outros, essas tensões resultam na criação de dois tipos literários: o dândi e o flâneur. Estes tipos dão expressão ao ideal do indivíduo singular como pano de fundo da experiência urbana das multidões anônimas e da desestabilizadora força do progresso. Por intermédio destes personagens o repórter-inspetor põe em pratica um tipo de "observação" que unifica o sujeito, a realidade e a literatura, dando lugar à descrição simultânea da vida das ruas e dos clubes de luxo, das peculiaridades locais e dos aspectos mais cosmopolitas da cidade.
ISSN
0103-2186
Periódico
Autor
Veneu, Marcos Guedes
Data
30 de dezembro de 1990
Formato
Idioma
Editor
Fonte
Revista Estudos Históricos; Vol. 3 No. 6 (1990): Culture and People; 229-243 | Revista Estudos Históricos; v. 3 n. 6 (1990): Cultura e Povo; 229-243 | 2178-1494 | 0103-2186
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion