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The formation of the pedagogue in distance education: some dilemmas and possibilities||A formação do pedagogo na educação a distância: alguns dilemas e possibilidades
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Metadados
Descrição
The objective of this article is to understand the profile of the education of the pedagogue and to know the differences of intentionality in relation to the "Objectives" and "Profile of Egresso" that the programs intend to form, having as a parameter two courses of Pedagogy offered in the modality of EAD, by a public and a private institution, located in the city of Telêmaco Borba, PR, as well as to analyze the perceptions of the academics in relation to their formation regarding the ethical-professional commitment. As methodological procedures we adopted the literature review, documentary survey and field work. In the review of literature, we have as theoretical support some authors, such as Freire (1983), Giroux (1992), Lessa (2012), Lukács (2013), Nóvoa (1992), Pimenta (1999), Saviani among others; in documentary research we analyzed two pedagogical projects of the mentioned courses and as field work we applied a questionnaire for data collection with the students of both institutions. At the end of the study, there was a certain ambiguity regarding the formation of the profile of the pedagogue that is sought to form, given that in the private faculty the focus was on the employability of this professional in the labor market and in the public institution. concern with the ontological, ethical and political formation of the future professional pedagogue.|| O referido artigo tem como objetivos compreender o perfil da formação do pedagogo e conhecer as diferenças de intencionalidade em relação a “Objetivos” e “ Perfil de Egresso” que os programas pretendem formar, tendo como parâmetro dois cursos de Pedagogia, ofertados na modalidade de EaD, por uma instituição pública e outra privada, localizados na cidade de Telêmaco Borba, PR, bem como analisar as percepções dos acadêmicos em relação a sua formação no que tange ao compromisso ético-profissional. Como procedimentos metodológicos adotamos a revisão de literatura, levantamento documental e trabalho de campo. Na revisão de literatura, tivemos como suporte teórico alguns autores, tais como: Freire (1983), Giroux (1992), Lessa (2012), Lukács (2013), Nóvoa (1992), Pimenta (1999), Saviani (2005), entre outros; na pesquisa documental analisamos dois projetos pedagógicos dos referidos cursos e como trabalho de campo aplicamos um questionário para coleta de dados junto aos estudantes das duas instituições. Ao término do estudo, constatou-se certa ambiguidade no que se refere à formação do perfil do pedagogo que se almeja formar, dado que na faculdade particular o foco estava voltado à empregabilidade desse profissional no mercado de trabalho e na instituição pública percebeu-se a preocupação com a formação ontológica, ética e política do futuro profissional pedagogo.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Santos, Adriana Regina de Jesus | Gonçalves, José Alexandre | Costa, Rogério da
Data
27 de dezembro de 2018
Formato
Identificador
https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/7693 | 10.5585/eccos.n47.7693
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2018 EccoS – Revista Científica
Fonte
EccoS – Revista Científica; n. 47 (2018): Economia política e educação; 301-316 | 1983-9278 | 1517-1949
Assuntos
Distance Education. Employability. Ontology. Pedagogist. | Educação a Distância. Empregabilidade. Ontologia. Pedagogo.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion