Descrição
Abstract: In this essay, Lee Edelman builds on Lacanian psychoanalysis and deconstruction to outline a radicallynegative ethics for queer theory. His main target is the all-pervasive figure of the Child, which he reads as the linchpinof our universal politics of “reproductive futurism.” Edelman argues that the Child, understood as innocence in need ofprotection, represents the promise of a future against which the queer is positioned as the embodiment of a relentlesslynarcissistic, antisocial, and future negating drive. He boldly insists that the efficacy of queerness lies in its verywillingness to embrace this refusal of the social and political order, which is materialized through irony, jouissance,and, ultimately, the death drive itself.Keywords: Queer theory. Psychoanalysis. Childhood.||Resumen: En este ensayo, Lee Edelman articula el psicoanálisis lacaniano y la deconstrucción para delinear una éticade la teoría queer radicalmente negativa. Su blanco principal es la figura omnipresente del Niño, que el autor entiendecomo el máximo emblema de la lógica universalizadora del “futurismo reproductivo”. Edelman sostiene que este Niño,cuya inocencia exige nuestra protección, representa la promesa de un futuro sin espacio para lo queer, entendido comola personificación de una pulsión de muerte implacable, narcisista y antisocial. El autor insiste en que el poder de laqueeridad reside en su propia disposición a abrazar este rechazo del orden social y político, materializado en la ironía,en el goce y, en última instancia, en la pulsión de muerte misma.Palabras clave: Teoria queer. Psicoanálisis. Infância.||Neste ensaio, Lee Edelman articula psicanálise lacaniana e desconstrução para esboçar uma ética radicalmente negativa para a teoria queer. Seu alvo principal é a figura onipresente da Criança, que o autor entende como a insígnia máxima da lógica universalizante do “futurismo reprodutivo”. Edelman argumenta que essa Criança representa a promessa de um futuro sem espaço para o queer, entendido como a personificação de uma pulsão de morte implacável, narcisista e antissocial. O autor insiste que a potência da queeridade reside em sua própria disposição a abraçar essa recusa da ordem social e política, materializada na ironia, no gozo e, em última instância, na própria pulsão de morte.