-
The graduation challenges of countryside teachers||Os desafios da formação dos educadores que atuam no campo
- Voltar
Metadados
Descrição
The study analyzes the education offered to the people who work and live in the rural area, in the course of educators’ formation organized by Unioeste, campus of Francisco Beltrão - PR. The planning and the implementation of the referred course started many discussions among the professors, searching for transparency to guide controversial subjects that accompanied the process of elaboration of the proposal of the course: the curriculum to be adopted, the specificities of the countryside and the singularities of the active educators’ formation in the Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST). The research was conducted with six university professors and MST. Among the university professors, the ones who work at the course of formation agreed about the importance of forming educators committed with the fight of people that live and work in the rural area, offering guarantees to the specificities without losing the education formation as a universal characteristic, but respecting culture, identify formation, values maintenance, ideology and the region itself. The study still points the need to continue researching the theme of the education of the rural area, as a result of the many doubts that still worry the educators, those from Unioeste and acting in the social movements as much as the classmates, who are teachers at the field and are looking for higher education.||O estudo analisa a educação oferecida aos povos do campo, no curso de formação de educadores organizado pela Unioeste, campus de Francisco Beltrão-PR. O planejamento e a implementação do referido curso demandou muitos debates entre os professores em busca da clareza necessária para encaminhar questões polêmicas que acompanharam o processo de elaboração da proposta do curso: o currículo a ser adotado, as especificidades do campo e as peculiaridades da formação de educadores atuantes no Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra. A pesquisa desenvolvida junto a seis professores da universidade e um dirigente do MST. Dentre os professores entrevistados, os ministrantes do curso deixaram clara a importância de formar educadores comprometidos com as lutas das mulheres e homens que vivem e trabalham no campo, garantindo essas especificidades sem perder de vista o caráter universalizante da formação docente, mas, respeitando as matrizes culturais, a formação da identidade, a manutenção dos valores, dos ideários e da terra. O estudo aponta ainda a necessidade de continuar pesquisando a temática da educação do campo, pois são muitas as dúvidas que ainda preocupam os educadores, tanto os da Unioeste que atuam nos movimentos sociais quanto os acadêmicos que são educadores atuantes nas escolas do campo, em busca do ensino superior. Palavras-chave: Educação do Campo. Formação de Educadores. MST.
ISSN
1984-6444
Periódico
Autor
Beltrame, Sonia Aparecida Branco | Zancanella, Yolanda
Data
25 de setembro de 2008
Formato
Idioma
Fonte
Educação (UFSM); educação v. 33, n. 1, jan./abr. 2008; 141-156 | 1984-6444
Assuntos
Education of the Rural Area; Teaching Formation; Social Movements.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion