-
The immigrant student and the role of the mathematics teacher as a sociocultural and political agent||O estudante imigrante e o papel do professor de matemática como agente sociocultural e político
- Voltar
Metadados
Descrição
This article aims to situate the role of the mathematics teacher as a sociocultural and political agent promoting the inclusion of immigrant students in the mathematical activity, as well as in the school space. In this sense, we seek to answer: what is the role of the mathematics teacher in the face of the phenomenon of migrations? Recognizing, fundamentally, the mathematics teacher as a sociocultural and political agent that promotes the inclusion of immigrant students. As a theoretical basis, we approach the perspectives of Educating in Human Rights of Candau et al. (2013) and Inclusive Mathematics Education of Vieira and Moreira (2018) and to understand the concepts place and territory we turn to the geographer Doreen Massey (2000; 2008; 2017) and Haesbaert (1997; 2014). Finally, we conclude that the teacher's attitude towards all forms of discrimination and prejudice makes a profound difference in the daily lives of students. And that the materialization of mathematical knowledge, in this context, has as a possibility the resolution of problems and mathematical research that incorporates political and social content.||Este artigo tem como objetivo situar o papel do professor de matemática como agente sociocultural e político promotor da inclusão de alunos imigrantes na atividade matemática, bem como no espaço escolar. Nesse sentido, buscamos responder: qual o papel do professor de matemática frente ao fenômeno das migrações? Reconhecendo, fundamentalmente, o professor de matemática como agente sociocultural e político que promove a inclusão de alunos imigrantes. Como embasamento teórico, abordamos as perspectivas de Educar em Direitos Humanos de Candau et al. (2013) e da Educação Matemática Inclusiva de Vieira e Moreira (2018) e para compreendermos os conceitos lugar e território recorremos à geógrafa Doreen Massey (2000; 2008; 2017) e a Haesbaert (1997; 2014). Por fim, concluímos que a postura do professor frente a todas as formas de discriminação e preconceito faz uma profunda diferença no cotidiano dos estudantes. E que a materialização do conhecimento matemático, nesse contexto, tem como possibilidade a resolução de problemas e a investigação matemática que incorporem conteúdos de cunho político e social.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Vieira, Lygianne Batista | Moreira, Geraldo Eustáquio
Data
3 de junho de 2020
Formato
Identificador
https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/16711 | 10.5585/dialogia.n34.16711
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Dialogia | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Fonte
Dialogia; n. 34 (2020): jan./abr.; 185-199 | 1983-9294 | 1677-1303
Assuntos
Territoriality | Immigration | Human rights | Inclusion | Mathematical Education | Territorialidade | Imigração | Direitos Humanos | Inclusão | Educação Matemática
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion