Descrição
The training of teachers has been the focus of different researches that seek to elucidate their organization in the Brazilian context, given the complex educational impasses of a country with continental dimensions, the diverse interests of multiple sectors of society, as well as the existing real demands. In the case of special education, this situation is even more intricate and difficult to solve. This study, from the perspective of Fernando González Rey’s theory of subjectivity, sought to understand the subjective processes constituted by undergraduate students in Special Education in the context of initial training. As for the method, this is a case study, and the analysis is of the constructive-interpretative type, based on qualitative epistemology. The results show that the undergraduate course has impacts on the individual and social subjectivity of the students, with beneficial consequences for the school inclusion and the target audience of special education. ||A formação de professores tem sido foco de distintas pesquisas que buscam elucidar sua organização no contexto brasileiro, tendo em vista os complexos impasses educacionais, de um país com dimensões continentais, interesses diversos de múltiplos setores da sociedade e as demandas reais existentes. No caso da educação especial, essa situação é ainda mais intrincada e de difícil resolução. Este estudo buscou compreender, na perspectiva da teoria da subjetividade, quais os processos subjetivos constituídos por graduandos de Licenciatura em Educação Especial no contexto da formação inicial? Quanto ao método, trata-se de um estudo de caso. A análise é do tipo construtivo-interpretativa, tendo por base a epistemologia qualitativa. Os resultados apontam que o curso de licenciatura tem impactos sobre a subjetividade individual e social dos estudantes, com consequências benéficas para a inclusão escolar e o público-alvo da educação especial.