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The Intellectual Graduation and School Management in Integrated Education||A FORMAÇÃO DE INTELECTUAIS E A ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR NA EDUCAÇÃO INTEGRADA
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Metadados
Descrição
The public policies in the first decades of XXI century in Brazil, which have enabled the expansion of professional and technological education, have brought with itself a proposal of integrated education. The educators that follow integrated education consider the need of articulate professional education with high school, according to the gramscian concept of "work as the educational principle" and "unitary school". This research considers the assumption that school management, inserted in a social transformation project on Professional and Technological Education scope (EPT), does not break apart administrative and educational aspects, but also considers it as a unique and same process which contributes to intellectual graduation (managers). The research has a qualitative imprint and the used methodological procedures correspond to a document and literature analysis. Thereby, the aim of the research is to understand the possibilities of intellectual graduation on integrated education, considering that its conceptual foundations are aligned to marxist theoretical-methodological reference.||As políticas públicas nas primeiras décadas do século XXI no Brasil, que possibilitaram a expansão da educação profissional e tecnológica, trouxeram consigo uma proposta de educação integrada. Os educadores em torno da educação integrada consideram a necessidade de articular o ensino profissional e o ensino médio, de acordo com a concepção gramsciana de "trabalho como princípio educativo" e de "escola unitária". Esta pesquisa parte do pressuposto de que a administração escolar, inserida num projeto de transformação social no âmbito da Educação Profissional e Tecnológica (EPT), não separa os aspectos administrativos e educativos, mas sim os considera como um único e mesmo processo que contribui na formação de intelectuais (dirigentes). A pesquisa é de cunho qualitativo e os procedimentos metodológicos adotados correspondem a uma análise documental e de literatura. Assim, o objetivo da pesquisa é compreender as possibilidades de formação de intelectuais na educação integrada, considerando que suas bases conceituais estão alinhadas ao referencial teórico-metodológico marxista.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Graciano, Luís Paulo Lombardi Villela | Dias, Vagno Emygdio Machado
Data
24 de janeiro de 2024
Formato
Identificador
https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/40949 | 10.35699/2238-037X.2023.40949
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2023 Trabalho & Educação | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Fonte
Trabalho & Educação; Vol. 32 No. 3 (2023); 110-126 | Trabalho & Educação; Vol. 32 Núm. 3 (2023); 110-126 | Trabalho & Educação; Vol. 32 No 3 (2023); 110-126 | Trabalho & Educação; v. 32 n. 3 (2023); 110-126 | 2238-037X | 1516-9537
Assuntos
Formação de Intelectuais. | Administração Escolar. | Escola Unitária. | Intellectual Graduation. | School Management. | Unitary School.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion