Descrição
The contemporary university has encountered social, epistemological and structural challenges that require a profound reflection on its status and social function. With the objective of understanding these new configurations, this article seeks to discuss the meanings of interdisciplinarity in the Bacharelados Interdisciplinares (Undergraduate Interdisciplinary Programs) of the Universidade Federal da Bahia (Federal University of Bahia) from a documentary research of the process of creation of these. Federal level legislation, resolutions, documents and Institutional Development Plan of UFBA and reference documents for BI were used as sources, such as the Political Pedagogical Projects, covering the period from 2006 to 2016. From the analysis, we could conclude that the absence of an institutional policy specifically focused on interdisciplinarity imposed on the BI, a project initially thought as a means of reformulating the university, that were formatted to fit the same, operating mainly on an institutional disciplinary frame.||A universidade contemporânea tem se deparado com desafios de ordem social, epistemológica e estrutural que requerem uma profunda reflexão acerca de seu estatuto e função social. No contexto brasileiro, uma série de reformas incompletas agravam ainda mais a chamada crise da universidade. Este artigo busca discutir os sentidos da interdisciplinaridade nos bacharelados interdisciplinares (BI) da Universidade Federal da Bahia a partir de uma pesquisa documental sobre o processo de criação desse formato de cursos. Foram utilizados como fontes a legislação federal, resoluções e pareceres da UFBA e documentos de referência para os BI tais como seus projetos político-pedagógicos, compreendendo o período de 2006 a 2016. A partir da análise, pudemos concluir que a ausência de uma política institucional especificamente voltada à interdisciplinaridade constituiu um fator limitante à afirmação dos BI como uma nova arquitetura acadêmica.