Descrição
This study addresses an educational proposal for babies, anchored on Wallon’s assumptions, to discuss educational strategies that mobilize teachers’ reflections on movement language knowledge in early childhood education. For this, we used strategies developed with nursery teachers of Municipal Centers of Early Childhood Education in Curitiba - Paraná, in partnership with the teacher development project ‘Educamovement’: knowledge and practices in Early Childhood Education of Paraná Federal University (2008-2013). The project led us to the conclusion that continuing education in early childhood education needs to promote reflection of educational practices that overcome pedagogical difficulties, planning educational situations in line with the characteristics of babies and their movement possibilities, the organization of everyday teaching and their practices of movement.||Este estudo aborda uma proposta de educação para bebês, ancorada nos pressupostos de Wallon, para discutir estratégias formativas que mobilizam a reflexão de professores sobre saberes da linguagem movimento na Educação Infantil. Para isto, utilizamos estratégias desenvolvidas com professoras de berçários dos Centros Municipais de Educação Infantil de Curitiba (Paraná), em parceria com o projeto de formação de professores Educamovimento: saberes e práticas na Educação Infantil da UFPR (2008-2013). O projeto nos levou a concluir que a formação continuada na Educação Infantil necessita promover a reflexão de práticas educativas que superem dificuldades pedagógicas, planejamento de situações educativas em consonância com as características dos bebês e de suas possibilidades de movimentação, a organização do cotidiano pedagógico e suas práticas de movimento.