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The makerspace in universities: possibilities and limits||O espaço maker em universidades: possibilidades e limites
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Metadados
Descrição
The text develops as an essay elaborated from an exploratory research on the production of knowledge in digital manufacturing laboratories installed in universities and understood from the assumptions of culture maker, the mobilization of knowledge and neoliberalism. The objective is to analyze critically the makerspaces considering their political aspect, which is strained by the intensification of contradictions in neoliberalism that restricts public spaces. The qualitative study was based on the analysis of public information on the implementation of digital manufacturing laboratories in Brazilian universities, visits to some of these laboratories, interviews with participants of these laboratories, personal experience of one of the authors, in the implantation of a laboratory of manufacturing maker and, finally, analysis of bibliographical references on culture maker, knowledge mobilization, digital manufacturing laboratories and neoliberalism. The dynamics of cooperation between individuals and the own way of knowledge management in the maker spaces, points to the hypothesis that this mode of production of knowledge produces open, public and democratic knowledge, processes linked, in this case, to the public use of technological resources. From the perspective of the mobilization of knowledge the analyzes point to possibilities that go beyond the curricular aspects in higher education, indicating a way of applying the maker philosophy in the production of knowledge, which refers to the relationship between the university and society. However, such possibilities must face the limits imposed by neoliberalism, that restricts the public sphere, democracy and politics, perspectives present in the proposal maker.||O texto se desenvolve como um ensaio elaborado a partir de pesquisa exploratória sobre a produção do conhecimento em laboratórios de fabricação digital instalados em universidades e compreendidos a partir dos pressupostos da cultura maker, da mobilização do conhecimento e do neoliberalismo. O objetivo é analisar criticamente os espaços maker considerando o seu aspecto político, que é tensionado pelo acirramento das contradições no neoliberalismo que restringe os espaços públicos. O estudo de caráter qualitativo teve como base a análise de informações públicas sobre a implementação de laboratórios de fabricação digital em universidades brasileiras, visitas a alguns desses laboratórios, entrevistas com participantes desses laboratórios, experiência pessoal de um dos autores, na implantação laboratórios de fabricação digitale, finalmente, análise de referências bibliográficas sobre cultura maker, mobilização do conhecimento, laboratórios de fabricação digital e neoliberalismo. A dinâmica de cooperação entre indivíduos e o modo próprio de gestão do conhecimento nos espaços maker, aponta a hipótese que este modo de produção do conhecimento produz conhecimento aberto, público e democrático, processos vinculados, no caso, ao uso público de recursos tecnológicos. Na perspectiva da mobilização do conhecimento as análises apontam para possibilidades que vão além dos aspectos curriculares no ensino superior, indicando uma via de aplicação da cultura maker na produção de conhecimentos, que remete à relação da universidade com a sociedade. Porém, tais possibilidades enfrentam os limites impostos pelo neoliberalismo que restringe a esfera pública, a democracia e a política, perspectivas presentes na proposta maker.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Monfredini, Ivanise | Frosch, Renato
Data
3 de junho de 2019
Formato
Identificador
https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/13341 | 10.5585/eccos.n49.13341
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2019 EccoS – Revista Científica | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Fonte
EccoS – Revista Científica; n. 49 (2019): Universidade, Ciência e Tecnologia e Mobilização do Conhecimento | 1983-9278 | 1517-1949
Assuntos
Makerspace. Mobilization of Knowledge. Neoliberalism. University. | Espaço maker | Mobilização do conhecimento | Neoliberalismo | Universidade.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion