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The origin of educational projects in the Art Biennials of São Paulo||A origem de projetos educacionais nas Bienais de Arte de São Paulo
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Metadados
Descrição
Education in the São Paulo Art Biennial took place because the visiting public and art critics founded that the I Biennial of the Museum of Modern Art in São Paulo, in 1951, had not organized an educational project to introduce modern art, especially the abstract one, to Brazilians. Walter Zanini was one of the critics who have highlighted this failure, which was also identified among the 10.000 students who visited the exhibit. As an immediate action, lectures and meetings were organized involving the exhibition organizers and commissioners who accompanied the countries delegations, called national representations. The model followed was the Venice Biennial of Art, forerunner of biennial exhibitions and referenced by the São Paulo Art Biennial. The first educational project of the Biennial featured monitors prepared in a course of art history at the São Paulo Museum of Modern Art, under the orientation of Professor Wolfgang Pfeiffer. The workers of industries and not the students justified this initiative, subsequently criticized by Mario Pedrosa.||A educação nas Bienais de Arte de São Paulo surgiu porque o público visitante e a crítica de arte constataram que a I Bienal do Museu de Arte Moderna de São Paulo, em 1951, não havia organizado um projeto educacional para introduzir a arte moderna, especialmente a abstrata, aos brasileiros. Walter Zanini foi um dos críticos que destacaram esta falha, constatação presente entre os 10 mil estudantes que visitaram a mostra. Como reação imediata, foram realizadas palestras e encontros com organizadores da exposição e com comissários que acompanhavam as delegações dos países, chamadas representações nacionais, seguindo o formato da Bienal de Arte de Veneza, precursora das mostras bienais, referenciada pela Bienal de São Paulo. O primeiro projeto educacional da Bienal contou com monitores preparados em curso de História da Arte do Museu de Arte Moderna de São Paulo sob orientação do professor Wolfgang Pfeiffer. Os operários das indústrias e não os estudantes justificaram essa iniciativa, criticada posteriormente por Mário Pedrosa.
ISSN
2357-9854
Periódico
Autor
Minerini Neto, José
Data
29 de dezembro de 2014
Formato
Identificador
https://seer.ufrgs.br/gearte/article/view/52602 | 10.22456/2357-9854.52602
Idioma
Direitos autorais
Direitos autorais 2014 Revista GEARTE | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Fonte
Revista GEARTE; v. 1, n. 3 (2014): Mediação em Artes Visuais | Revista GEARTE; v. 1, n. 3 (2014): Mediação em Artes Visuais | 2357-9854
Assuntos
Artes Visuais; Educação; | Educação; mediação; arte; Bienal de São Paulo; história. / Education; mediation; art; São Paulo Biennial; history.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion