-
The reconfiguration of the political mandate addressed to European higher education||A reconfiguração do mandato político endereçado à educação superior Europeia
- Voltar
Metadados
Descrição
This article analyses the educational implications that the political, economic and social policies of the last decades have been promoting in European higher education.The analysis of the dissolution of modern narrative of the university and higher education supports the argument that, in the context of the development of the European Higher Education Area, the mandate addressed to higher education is being reconfigured by the articulations between 'education' research 'and' innovation promoted by the 'knowledge triangle' disseminated by the European Union . Based on the analysis of these articulations in the texts endorsed by the European ministers in the framework of the Bologna process, it is argued that, under hegemony of innovation, the productivist mandate addressed to European higher education is legitimised. The article proposes that greater centrality in the field of educational research is given to the impacts that the transformations politically induced in European higher education potentially (and already de facto) have on its educational concepts and practices.||Este artigo analisa as implicações educativas que as mudanças políticas, económicas e sociais das últimas décadas têm vindo a promover na educação superior europeia. A análise da dissolução da narrativa moderna da universidade e da educação superior é convocada para enquadrar o argumento que, no contexto do desenvolvimento do Espaço Europeu do Ensino Superior, o mandato endereçado à educação e às instituições de ensino superior tem vindo a ser reconfigurado pelas articulações entre ‘educação’, ‘investigação’ e ‘inovação’, promovidas pelo ‘triângulo do conhecimento’ difundido pela União Europeia. Com base na análise dessas articulações discursivas nos textos endossados pelos ministros europeus no âmbito do processo de Bolonha, argumenta-se que, sob a hegemonia discursiva da ‘inovação’, é legitimado o mandato produtivista que está a configurar a educação superior europeia. O artigo propõe que seja dada uma maior centralidade à investigação dos impactos que as transformações politicamente induzidas no ensino superior europeu potencialmente (e já de facto) produzem nos seus conceitos e práticas educativas.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Magalhães, António Manuel
Data
27 de dezembro de 2018
Formato
Identificador
https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/10692 | 10.5585/eccos.n47.10692
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2018 EccoS – Revista Científica
Fonte
EccoS – Revista Científica; n. 47 (2018): Economia política e educação; 127-148 | 1983-9278 | 1517-1949
Assuntos
Education. European Higher Education Area. Innovation. Research. Productivist Mandate. | Educação. Espaço Europeu de Ensino Superior. Inovação. Investigação. Mandato Produtivista.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion