Descrição
This research investigates the contradictions of capitalism in science fiction cinema from films in which the media has relevant presence in the narratives: They Live (1988), Bacurau (2019) and Videodrome (1983). The theoretical discussion is conducted in light of the Frankfurt School's Critical Theory, chosen for its historical-dialectical materialist approach that allows the analysis of cultural productions through a critique of the productive logic to which these works are tied, as well as the artistic content of the films. The methodology employed is the Constellation Method, aiming to explore the dialectical relationship between ideas and phenomena. As a result, the ideas observed and developed to form the constellation are those that name the axes: Cultural Industry, Class Struggle and Technological Domination, developed through the Conspiracy structure within the phenomena, so that the Origin of SF, the Revolution Bourgeois Industrial and the development of imperialist capitalism are mediated by a vast allegorical dimension of objects, locations, character groups, scenes, etc.||Esta pesquisa investiga as contradições do capitalismo no cinema de ficção científica a partir de filmes nos quais os meios de comunicação possuem relevância em suas narrativas: They Live (1988), Bacurau (2019) e Videodrome (1983). A discussão teórica se realiza à luz da Teoria Crítica Frankfurtiana, utilizada por ser uma abordagem materialista histórico-dialética que possibilita analisar produções culturais a partir de uma crítica à lógica produtiva a qual estas obras são atreladas, bem como dos conteúdos artísticos das obras fílmicas. A metodologia utilizada é o Método das Constelações, que busca a relação dialética entre ideias e fenômenos. Como resultados, as ideias observadas e desenvolvidas para formação da constelação são as que nomeiam os eixos de análise: Indústria Cultural, Luta de Classes e Dominação Tecnológica, desenvolvidas por meio da estrutura de Conspiração dentro dos fenômenos, de maneira que a Origem da Ficção Científica, a Revolução Industrial Burguesa e o desenvolvimento do capitalismo imperialista, são mediados por uma vasta dimensão alegórica de objetos, locais, núcleos de personagens e cenas.