Descrição
The internationalization of higher education assumes a leading role in the world scenario after the 1990s. This tendency is fortified with the classification of higher education as service, subject to the General Agreement of Trade in Services (GATS) of the World Trade Organization (WTO), and the prevailing notion of transnationalization over sovereignty of the nationstate. This paper intends to identify the state of knowledge about universityinternationalization, concepts and practices (DALE, 2000), in this century, from the analysis of data bases of European and North-American education periodicals. The methodology is guided by the principles of content analysis. The growth of scholarly writings on the topic has been identified, along with a tendency of altering the thematic focus: from conceptual to practical. Theinternationalization of higher education in the light of the expansion of the system and complexity urges for studies and public policies that reduce the market approach and contribute to the social-academic quality.||A partir da década de 90 a internacionalização da educação superior se fortifica no panorama mundial. Corrobora para isto a tendência de categorizar a educação como serviço, regulamentada pela OMC, paralelo ao predomínio da concepção de transnacionalização frente à da soberania do estado-nação.O trabalho objetiva identificar o estado de conhecimento sobreinternacionalização universitária, conceitos e práticas (DALE, 2000), neste século, por meio do estudo de banco de dados de periódicos de educação, da Europa e da América do Norte. A metodologia segue os princípios de análise de conteúdo. Foram identificados o crescimento da produção sobre o tema e uma tendência à alteração de foco temático: do conceitual para a prática. A internacionalização da educação superior frente à expansão quase que desordenada do sistema e à complexidade instituída, necessita, urgentemente, de estudos e políticas públicas que freiem a perspectiva mercadológica e contribuam para a qualidade acadêmica social. Palavras-chave: internacionalização da educação superior; estado do conhecimento, transnacionalizacão; educação superior.