Descrição
Based on the political economy of communication, this work attempts to define the alterations that have occurred throughout time, in the framework of the merchandise offered by commercial broadcasting stations. It is based on the arguments of Dallas Smythe (1983) in relation to the configuration of the audience as such, as well as on the proposal for the periodization of the history of Brazilian radio broadcasting presented in a previous paper (Ferraretto, 2012). This paper intends to offer elements to complement this notion, taking into account the proposition made by the Canadian researcher, with the alterations which have been caused by the environment and by the capitalist system since the 70s, that is, the role of the identity of broadcasting stations and the relation with the brand. In this way, the work allows for the comprehension of the radio broadcasting business in contemporaneity, when the convergence starts to predominate as a marketing strategy. ||Con base en la economía política de la comunicación, este artículo identifica los cambios ocurridos, a lo largo del tiempo, en la conformación de la mercancía ofrecida por las emisoras comerciales. Se apoya en la argumentación de Dallas Smythe (1983) acerca de la configuración de la audiencia como tal y en la propuesta de periodización de la historia del radio brasileño presentada en trabajo anterior. Considerando la proposición del investigador canadiense con las alteraciones sufridas por el medio y por el sistema capitalista desde los 1970, ofrece elementos para complementar esa noción, a saber el papel de la identidad de la emisora y de la relación con la marca. Por lo tanto, se busca presentar una base para la comprensión del negocio radiofónico en la contemporaneidad, cuando la convergencia pasa a predominar como estrategia mercadológica.||Com base na economia política da comunicação, este artigo identifica as alterações ocorridas, ao longo do tempo, na conformação da mercadoria oferecida pelas emissoras comerciais. Apoia-se na argumentação de Dallas Smythe (1983) a respeito da configuração da audiência como tal e na proposta de periodização da história do rádio brasileiro apresentada em trabalho anterior. Cotejando a proposição do pesquisador canadense com as alterações sofridas pelo meio e pelo sistema capitalista desde a década de 1970, oferece elementos para complementar aquela noção, a saber o papel da identidade da emissora e do relacionamento com a marca. Busca, deste modo, apresentar subsídios para a compreensão do negócio radiofônico na contemporaneidade, quando a convergência passa a predominar como estratégia mercadológica.