Descrição
In the historical course of the Pedagogy Course and in the set of its challenges, this article discusses the formative dimension of the supervised internship and questions the initial training in the context of the Pedagogical Residency Program and the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (Pibid). The research, with a qualitative approach and bibliographic-documental nature, is supported by academic productions and offical Brazilian documents. The analyzes show transformation in the normative apparatus of training and indicative that the program on screen can produce a narrouwing of the curriculum that distances itself from the complexity of the training processes and the experiences of future teachers. ||En el curso histórico del curso de Pedagogía y en el conjunto de sus desafíos, este artículo discute la dimensión formativa de la pasantía supervisada y cuestiona la capacitación inicial en el contexto del Programa de Residencia Pedagógica y el Programa Institucional para Becas de Iniciación Docente (Pibid). La investigación, con un enfoque cualitativo y naturaleza bibliográfica-documental, está respaldada por producciones académicas y documentos oficiales brasileños. Los análisis muestran transformaciones en el aparato normativo de la formación e indican que los programas en pantalla pueden producir un estrechamiento del plan de estudios que se distancia de la complejidad de los procesos de formación y las experiencias de los futuros docentes.||No percurso histórico do curso de Pedagogia e no conjunto de seus desafios, este artigo discute a dimensão formativa do estágio supervisionado e problematiza a formação inicial no contexto do Programa de Residência Pedagógica e do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid). A pesquisa, de abordagem qualitativa e de cunho bibliográfico-documental, tem como aportes produções acadêmicas e documentos oficiais brasileiros. As análises evidenciam transformações no aparato normativo da formação e indicam qe os programas em tela podem produzir um estreitamento curricular que se distancia da complexidade dos processos de fornmação e das vivências dos/as futuros/as professores/as.