Descrição
The studies of Franciscanism have undergone an extensive renovation, for at least thirty years, by considering the role of images in the cult construction to the saint and the practices of his successors. We present here considerations on one of these first images of the Saint of Assisi, the painting produced by Bonaventura Berlinghieri for the Church of Pescia, in 1235, proposing a study that considers the image in its integrity, that is: iconography and its uses, pictorial and social aspects. In the mentioned painting, the scenes chosen for figuration are those that relate miracle and thaumaturgical touch, expected relation and basis of the transcendental action in Christianity, by generating a God who turns into matter. The touch/miracle relation becomes clear when thinking about the attributions and uses of the object “painting”: only this double analysis, imagery and of material culture, takes care of the image complexity.||Os estudos do franciscanismo têm passado por uma ampla renovação, há pelo menos trinta anos, ao considerar também o papel das imagens na construção do culto ao santo e das práticas de seus sucessores. Apresentamos, aqui, considerações sobre uma dessas primeiras imagens do santo de Assisi, a távola produzida por Bonaventura Berlinghieri para a Igreja de Pescia, em 1235, propondo um estudo que considere a imagem em sua integridade, ou seja: iconografia e usos, aspectos pictóricos e sociais. Na távola citada, as cenas escolhidas para figuração são aquelas que relacionam milagre e toque taumatúrgico, relação esperada e base da ação transcendental no cristianismo ao gerar um Deus que se torna matéria. A relação toque/milagre fica clara ao pensar as atribuições e usos do objeto távola: somente essa dupla análise, imagética e de cultura material, dá conta da complexidade da imagem.