Descrição
In this paper, aiming at identifying the intrinsic relationship between tea- cher education and performance, as well as the asymmetries between the curri- cular proposals and the construction of a new teacher profile and teaching ar- ticulated visual arts to the demands of contemporary times, analyzed in the li- ght of historical materialism-dialético, data on Degrees in the state of Paraná Visual Arts. These data come from the master’s research and postdoctoral of the authors, both held by Post-Program Degree in Visual Arts of the State of San- ta Catarina. From qualitative and quanti- tative methodology, based on Creswell (2010) mapped the amount and location of degrees in Parana noting that meet the educational demands of Art discipline in basic education remains short of actual needs. We identify further that only 50% of the courses are in line, fully, with gui- ding documents and laws that interfere with these curriculum. Such theoretical and methodological perspective indica- ted that teacher training-acting is per- meated by the principles of socio-eco- nomic and political order that permeate the contemporary educational practice.
||Neste trabalho, objetivando identificar as relações intrínsecas entre formação docente e atuação, assim como as assimetrias entre as propostas curriculares e a construção de um novo perfil de professor e de ensino de artes visuais articulados às exigências da contemporaneidade, analisamos, à luz do materialismo histórico-dialético, dados sobre as Licenciaturas em Artes Visuais do estado do Paraná. Tais dados são oriundos da pesquisa de mestrado e de pós-doutorado das autoras, ambas realizadas pelo PPGAV-UDESC. A partir de metodologia quali-quantitativa, com base em Creswell (2010), mapeamos a quantidade e localização das licenciaturas no Paraná constatando que o atendimento da demanda educacional da disciplina de Arte na Educação Básica mantém-se aquém das necessidades reais. Identificamos, ainda, que somente 50% dos cursos estão em consonância, de forma plena, com documentos norteadores e leis que interferem em seus currículos. Tal perspectiva teórico-metodológica indicou que a formação-atuação docente é perpassada pelos princípios de ordem socioeconômica e política que permeiam a práxis educativa contemporânea.