Descrição
In the present paper we analyse several texts by Aquinas concerningboth his theory of divine knowledge and the doctrine of ideas in order to showhow two recent interpretations given by contemporary scholars are not backed upby a rigorous examination of the relevant texts. According to a first, less radicalreading there are distinct practical ideias for each particular thing, whereas amore radical interpretation holds that ideas, in the strict sense of the term, areprimarily ideas of individuals. Our goal is to show that, although Aquinas claimsthat God knows everything, including particulars, the doctrine of ideas as heconceives of it is too narrow to alllow his Aristotelian convictions regarding theknowability of particulars to fully express themselves.||Este artigo analisa diversos textos da obra de Tomás de Aquino relativos aostemas do conhecimento divino e das ideias divinas com o intuito de mostrar como duasinterpretações sustentadas por comentadores recentes da obra tomásica não se mantêmdiante da análise rigorosa dos textos. Uma primeira e menos radical interpretaçãosustenta haver ideias práticas distintas de cada coisa particular, enquanto que, deacordo com uma interpretação ainda mais forte, ideias em sentido estrito pertencemprimordialmente a coisas singulares. O objetivo deste artigo é mostrar que, emboraTomás sustente que Deus conhece todas as coisas, inclusive os particulares, a doutrinadas ideias, tal como Tomás a concebe, tem limites muito estreitos, não permitindo opleno desenvolvimento de suas convicções de cunho aristotélico concernentes àcognoscibilidade dos particulares.