-
TRANSFORMATION OF HIGHER EDUCATION IN UKRAINE IN THE CONTEXT OF GLOBALIZATION||TRANSFORMAÇÃO DO ENSINO SUPERIOR NA UCRÂNIA NO CONTEXTO DA GLOBALIZAÇÃO
- Voltar
Metadados
Descrição
Given the impact of globalization processes on the development of higher education, it becomes an urgent task to identify the key aspects of this impact. Therefore, the aim is to characterize the peculiarities of the transformation of higher education in Ukraine within the framework of globalization trends. The collection of literature was based on a strict selection based on the criteria for its inclusion. The study includes analytical materials, reports, articles, monographs, and book chapters. The data analysis involved the use of methods such as contingent analysis and comparison. In the results, it was determined that globalization has positive aspects: the digitalization of education, student mobility, and greater integration of Ukrainian higher education into the global learning space. In the global learning environment, the tendency to form a narrow-profile specialist contradicts the basic needs of society, which requires professionals who are able to use and effectively synthesize the acquired knowledge and skills. However, globalization also has negative aspects (outflow of human resources, increased competition among higher education institutions). The conclusions emphasize the difficulties of further optimization of higher education, which are primarily due to the lack of funding for higher education. Therefore, creating favorable conditions for the realization of the creative potential of specialists is extremely important. This can be done by increasing spending on higher education and providing support for young talent in Ukraine.||Dado o impacto dos processos de globalização no desenvolvimento do ensino superior, torna-se uma tarefa urgente identificar os principais aspetos deste impacto. Assim sendo, pretende-se caracterizar as peculiaridades da transformação do ensino superior na Ucrânia no quadro das tendências de globalização. A recolha da literatura baseou-se numa seleção rigorosa baseada nos critérios para a sua inclusão. O estudo inclui materiais analíticos, relatórios, artigos, monografias e capítulos de livros. A análise dos dados envolveu a utilização de métodos como a análise contingente e a comparação. Nos resultados, verificou-se que a globalização tem aspetos positivos: a digitalização da educação, a mobilidade dos estudantes e uma maior integração do ensino superior ucraniano no espaço global de aprendizagem. No ambiente global de aprendizagem, a tendência para formar um especialista de perfil restrito contraria as necessidades básicas da sociedade, que exige profissionais que sejam capazes de utilizar e sintetizar eficazmente os conhecimentos e competências adquiridos. Contudo, a globalização também tem aspectos negativos (saída de recursos humanos, aumento da concorrência entre instituições de ensino superior). As conclusões sublinham as dificuldades de uma maior optimização do ensino superior, que se devem principalmente à falta de financiamento para o ensino superior. Assim, é extremamente importante criar condições favoráveis para a concretização do potencial criativo dos especialistas. Isto pode ser feito aumentando as despesas com o ensino superior e apoiando os jovens talentos na Ucrânia.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Myroshnychenko, Nataliia | Zolotarenko, Tetiana | Kolodko, Tetiana | Slabko, Volodymyr | Tkachuk, Stanislav
Data
21 de outubro de 2024
Formato
Identificador
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/conhecimento_diversidade/article/view/12077 | 10.18316/rcd.v16i44.12077
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2024 Nataliia Myroshnychenko, Tetiana Zolotarenko, Tetiana Kolodko, Volodymyr Slabko, Stanislav Tkachuk | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Fonte
Conhecimento & Diversidade; Vol. 16 No. 44 (2024); 129-148 | Conhecimento & Diversidade; Vol. 16 Núm. 44 (2024); 129-148 | Conhecimento & Diversidade; v. 16 n. 44 (2024); 129-148 | 2237-8049 | 10.18316/rcd.v16i44
Assuntos
higher education | Ukraine | globalization processes | challenges | opportunities | ensino superior | Ucrânia | processos de globalização | dificuldades | oportunidades
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion