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TRENDS AND CHALLENGES IN SOCIAL REPRESENTATION STUDIES FOCUSED ON SPECIAL EDUCATION FROM AN INCLUSIVE PERSPECTIVE||TENDÊNCIAS E DESAFIOS DOS ESTUDOS EM REPRESENTAÇÕES SOCIAIS FOCADOS NA EDUCAÇÃO ESPECIAL EM UMA PERSPECTIVA INCLUSIVA
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Metadados
Descrição
This study analyzed the trends and challenges of Brazilian scientific productions that employ the Theory of Social Representations (TSR) in the study of Special Education, with an inclusive perspective. A descriptive study was conducted, examining theses and dissertations on the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) Platform, of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT) from 2015 to 2020. A bibliometric analysis of the productions found was carried out, and then the IRaMuTeq software was used to better identify and classify the contents of the manuscript abstracts. There was a predominance of studies in the Southeast and South regions of Brazil, which highlights the urgent need to deepen research that integrates SRT and Special Education in an inclusive way in other regions of the country, considering all types of disabilities and including non-school environments. It also highlights the importance of further studying these domains using different approaches to social representations. This study points to the urgency of a more comprehensive and in-depth analysis of these issues, promoting a broader and more inclusive understanding of Special Education in the Brazilian context.
||Este estudo analisou as tendências e desafios das produções científicas brasileiras que empregam a Teoria das Representações Sociais (TRS) no estudo da Educação Especial, com uma perspectiva inclusiva. Uma pesquisa descritiva foi conduzida, examinando teses e dissertações na Plataforma da Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD), do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT) de 2015 a 2020. Foi realizada uma análise bibliométrica das produções encontradas, e em seguida, o software IRaMuTeq foi utilizado para uma melhor identificação e classificação dos conteúdos dos resumos dos manuscritos. Observou-se uma predominância dos estudos nas regiões Sudeste e Sul do Brasil, o que destaca a urgência de aprofundar as investigações que integram a TRS e a Educação Especial de forma inclusiva em outras regiões do país, considerando todos os tipos de deficiências e incluindo ambientes não escolares. Além disso, ressalta-se a importância de aprofundar o estudo desses domínios a partir de diferentes abordagens das representações sociais. Este estudo aponta para a urgência de uma análise mais abrangente e aprofundada desses temas, promovendo uma compreensão mais ampla e inclusiva da Educação Especial no contexto brasileiro.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Santos, André Felipe Costa | Sales, Rosa Janisara Araújo | Silva, Luciene Moreira da | Monteiro, Patricia Diana Edith Belfort de Souza Camargo Orti | Santos, Priscila Costa
Data
13 de maio de 2024
Formato
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2024 André Felipe Costa Santos, Rosa Janisara Araújo Sales, Luciene Moreira da Silva, Patricia Diana Edith Belfort de Souza Camargo Orti Monteiro, Priscila Costa Santos | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Fonte
Conhecimento & Diversidade; Vol. 16 No. 42 (2024): Ahead of print; 60-83 | Conhecimento & Diversidade; Vol. 16 Núm. 42 (2024): Ahead of print; 60-83 | Conhecimento & Diversidade; v. 16 n. 42 (2024): Ahead of print; 60-83 | 2237-8049
Assuntos
Representações sociais | Educação especial | Inclusão | Revisão Bibliografica
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion