-
Understanding the meaning of emotions and feelings in autistic individuals during aquatic activities||Compreendendo os significados das emoções e sentimentos em indivíduos autistas no ambiente aquático
- Voltar
Metadados
Descrição
Introduction: Autism is a developmental disorder that consists of changes in the central nervous system, causing behavioral problems. However, the practice of swimming has been helping with the socialization of these individuals. Objective: To analyze the emotional manifestations influenced by aquatic activities in autistic children. Methods: A descriptive study of qualitative nature was carried out. The study included six children who regularly attend Fisioclínica Casa Forte, Recife (PE). The instruments used were a socio-demographic questionnaire and a script of semi-structured interviews and observation. Results: Before entering the swimming pool, the children showed anxiety; but, afterwards, they showed enthusiasm, happiness and calmness. At the end of class, 50% of them did not want to leave the pool, suggesting interest in staying in class. The participants interacted more with toys than with each other or with the teacher. Conclusion: The work done in a playful way provided the children with a pleasant environment, contributing to their psychomotor and emotional development.||Introdução: O autismo é um transtorno do desenvolvimento que consiste em uma alteração do sistema nervoso central, ocasionando problemas no comportamento. Entretanto, a prática da natação tem auxiliado na socialização dos portadores. Objetivo: Analisar as manifestações emocionais influenciadas pela prática aquática em crianças autistas. Métodos: Trata-se de uma pesquisa descritiva, de abordagem qualitativa. Participaram do estudo seis crianças que frequentam regularmente a Fisioclínica de Casa Forte, Recife (PE). Os instrumentos utilizados foram questionário sociodemográfico, roteiro de entrevista semiestruturada e de observação. Resultados: As crianças demonstraram ansiedade antes de entrarem na piscina, mas, após, mostraram entusiasmo, alegria e sentimento de calma. No término das aulas, 50% delas resistiram em sair da água, sugerindo interesse em permanecer na aula. As participantes interagiram mais com brinquedos do que entre si ou com a professora. Conclusão: O trabalho realizado de forma lúdica proporcionou às crianças um ambiente prazeroso, contribuindo no desenvolvimento biopsicomotor e emocional.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Santos, Daniela Amorim dos | Miranda, Lara de Araújo | Silva, Emília Amélia Costa Pinto da | Moura, Petrucio Venceslau de | Freitas, Clara Maria Silvestre Monteiro de
Data
4 de abril de 2013
Formato
Identificador
https://periodicos.uninove.br/saude/article/view/3983 | 10.5585/conssaude.v12n1.3983
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2013 ConScientiae Saúde | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Fonte
ConScientiae Saúde; v. 12 n. 1 (2013); 122-127 | 1983-9324 | 1677-1028
Assuntos
Autistic disorder | Emotions | Swimming. | Emoções | Natação | Transtorno autístico.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion