Descrição
Based on the tensions in Higher Education in the pandemic context, this study seeks to identify the challenges present in achieving emergency remote teaching with social quality from the perspective of students in undergraduate courses at the Federal University of Rio Grande do Sul. We used documentary and bibliographical aligned with interviews, the analysis process was carried out through discursive textual analysis. The data produced ends up highlighting the subjects' challenges and understandings about the dimensions of the social quality of education in the pandemic context, based on equity in access and permanence, socioeconomic inequalities and academic performance, participation and engagement, digital inclusion and access to resources technological, psychological well-being and educational environment, critical consciousness and integral development and community involvement and democratization.||A partir dos tensionamentos da educação superior no contexto pandêmico, buscou-se identificar os desafios presentes na consecução do ensino remoto emergencial, com qualidade social, na perspectiva de estudantes de cursos de licenciatura da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Utilizamos a pesquisa documental e bibliográfica alinhada a entrevistas. O processo de análise se pautou pela análise textual discursiva. Os dados produzidos evidenciaram os entendimentos dos sujeitos sobre as dimensões da qualidade social da educação no contexto pandêmico, com destaque para os seguintes elementos: equidade no acesso e permanência; desigualdades socioeconômicas e desempenho acadêmico; participação e engajamento; inclusão digital e acesso a recursos tecnológicos; bem-estar psicológico e ambiente educacional; consciência crítica e desenvolvimento integral e envolvimento da comunidade e democratização.