-
Vygotski’s theories on Defectology: contributions to the special education of the 21st century||Teorizaciones de Vygotski sobre Defectología: contribuciones a la educación especial del siglo XXI||Vygotski’s theories on Defectology: contributions to the special education of the 21st century
- Voltar
Metadados
Descrição
This text exposes the pertinence of L. S. Vygotski’s (1896-1934) theoretical-methodological assertions to the Soviet Defectology at its original birth, when our today’s Basic Education universalization did not exist yet, to Special Education of the 21st century, when the right to Education in democratic states is regarded as a means of social and educational inclusion. The author turns out to be revolutionary for subsidizing an integrated vision of the constitution of the human psychic activity, defending the plain possibility of humanization, the formation of cultural building of human species in both ableb and disabled people.||El texto expone la pertinencia de las afirmaciones teórico- metodológicas de L. S. Vygotski (1896-1934) a la Defectología Soviética en su contexto original, cuando la Educación Básica no era universalizada, y las pone en perspectiva para el siglo XXI, cuando la educación es asumida como un derecho para todos, en los Estados democráticos y desde la perspectiva de la inclusión social y educativa. El autor se revela revolucionario por subvencionar una visión integrada de la constitución del psiquismo humano, por defender la posibilidad de humanización, la formación deledificio cultural en las personas con o sin deficiencias.||This text exposes the pertinence of L. S. Vygotski’s (1896-1934) theoretical-methodological assertions to the Soviet Defectology at its original birth, when our today’s Basic Education universalization did not exist yet, to Special Education of the 21st century, when the right to Education in democratic states is regarded as a means of social and educational inclusion. The author turns out to be revolutionary for subsidizing an integrated vision of the constitution of the human psychic activity, defending the plain possibility of humanization, the formation of cultural building of human species in both ableb and disabled people. *** Teorizações de Vygotski sobre a Defectologia: contribuições à educação especial do século XXI ***O texto expõe a pertinência das asserções teórico-metodológicas de L. S. Vygotski (1896-1934) à Defectologia Soviética em seu contexto original, quando a Educação Básica não era universalizada, e as coloca em perspectiva para o século XXI, quando a Educação é assumida como direito para todos, nos Estados democráticos e sob a perspectiva da inclusão social e educacional. O autor revela-se revolucionário por subsidiar uma visão integrada da constituição do psiquismo humano, por defender a possibilidade de humanização, a formação do edifício cultural nas pessoas com e sem deficiências.Palavras-chave: Vygotski; Educação Especial; Defectologia.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Barroco, Sônia Mari Shima
Data
30 de dezembro de 2018
Formato
Identificador
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/31826 | 10.15448/1981-2582.2018.3.31826
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2019 Educação
Fonte
Educação; Vol. 41 No. 3 (2018): Dossiê: A Defectologia de Vygotsky; 374-384 | Educação; Vol. 41 Núm. 3 (2018): Dossiê: A Defectologia de Vygotsky; 374-384 | Educação; v. 41 n. 3 (2018): Dossiê: A Defectologia de Vygotsky; 374-384 | 1981-2582 | 0101-465X | 10.15448/1981-2582.2018.3
Assuntos
Vygotski | Special Education | Defectology. | Vygotski | Educación Especial | Defectología. | Vygotski | Special Education | Defectology.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion