Descrição
In the scenario of rapid transformation and high uncertainty caused by the Covid-19 pandemic, this research identified the challenges and learning of Physical Education teachers related to remote education. For this, a focus group was held with five teachers from private schools. The challenges faced by teachers were: feelings of fear and anxiety; adaptation to online classes and the use of technologies in teaching; inhibiting students to open the cameras; find suitable activities for remote education; the difficulty in evaluating students; the lack of support from some families. Regarding learning, they indicated: learning how to use TDICs; intensifying collaboration with colleagues; the adaptation of methodological strategies and the use of creativity. Emergency remote teaching created new challenges for Physical Education teachers, but it also provided learning opportunities, including the use of TDICs in teaching.||No cenário de rápida transformação e de alta incerteza provocado pela pandemia de Covid-19, esta pesquisa identificou os desafios e as aprendizagens dos professores de Educação Física relacionadas ao ensino remoto. Para isso, foi realizado um grupo focal com cinco professores de escolas particulares. Os desafios enfrentados pelos docentes foram: sentimentos de medo e ansiedade; a adaptação para as aulas online e o uso das tecnologias no ensino; a inibição dos alunos para abrir as câmeras; encontrar atividades adequadas para o ensino remoto; a dificuldade em avaliar os alunos; a falta de apoio de algumas famílias. Em relação as aprendizagens, eles indicaram: o aprendizado do uso das TDICs; a intensificação da colaboração com colegas; a adaptação das estratégias metodológicas e o uso da criatividade. O ensino remoto emergencial gerou novos desafios para os professores de Educação Física, mas também oportunizou aprendizagens, incluindo o uso das TDICs no ensino.