Descrição
The present article, through the analysis of two advertising samples, tries to point out the use of nature images in the advertising of several products (cars, tires, rnilk, insecticides, shampoos, clothes and shoes). It happens by recognizing that the images of the nature " captured " by the culture of the advertising announcements integrate a symbolic net that produces representations of a nature, sometimes romantic, pure and kind, other prirnitive, inhospitable and distant, and, most of the time, a natureresource, nature-object, negative counterpoint of all that the culture and the consumption can offer. In my opinion, advertising discourse is an important cultural and pedagogic production of our time that te aches us, through its naturalized representations of nature, of man, of race, of woman, of work, of success, how we get along with and we positioned ourselves in the world that surrounds us.||O presente artigo, através da análise de duas peças publicitárias, tenta problematizar a utilização de imagens de natureza na divulgação dos mais diversos produtos (carros, pneus, leite, inseticidas, shampoo, roupas e sapatos). Esta se dá no sentido de reconhecer que as imagens de natureza "capturadas" pela cultura dos anúncios publicitários passam a integrar uma rede simbólica que produz representações de uma natureza, às vezes romântica, pura e benevolente, outras vezes primitiva, inóspita e distante, e, na maioria das vezes, uma natureza-recurso, natureza-objeto, contraponto negativo de tudo aquilo que a cultura e o consumo podem nos oferecer. Entendo o discurso publicitário como uma importante produção cultural e pedagógica de nosso tempo que nos ensina através de suas representações naturalizadas de natureza, de homem, de raça, de mulher, de trabalho, de sucesso, como nos relacionamos com e nos posicionamos no mundo ao nosso redor.