Descrição
This work is the result of a didactic-pedagogical experience with students from YAE during the 4 th stage of Teaching and Learning of Arts at a school in Santarém-PA. The study concerns the handcrafted work of “cuias” by artisan ladies from Association of Riverine Women of Santarém-PA (ASARISAN) as object of analysis and learning under the light of Vázquez (2011)’s and Marx (2008)’s ideas, among others in the field of labor, and PCNs (1998) related to the teaching of arts. Here we show, in conclusive terms, the possibilities of a practical learning process in visual arts inside the work context in which the ASARISAN artisans’ production happens, besides considering the relationships between art and labor in the Amazonian scene as elements of knowledge, identity, culture and perspectives of transformation in the students’ lives.||Este trabalho é resultado de uma experiência didático-pedagógica com os alunos da EJA 4ª etapa no exercício do ensino e aprendizagem das artes em uma Escola de Santarém-Pará, tomando o trabalho artesanal das cuias ligado às mulheres da Associação das Artesãs Ribeirinha de Santarém como objeto de análise e aprendizagem, à luz de Vázquez (2011) e Marx (2008), dentre outros, no campo do trabalho e dos PCNs (1998) para o ensino das artes. Apresentamos, em termos conclusivos, possibilidades de um ensino prático das artes visuais no contexto de trabalho em que se dão as produções das artesãs da ASARISAN, além de considerar as relações existentes entre arte e trabalho no cenário amazônico como elementos de conhecimento, identidade, cultura e perspectivas de transformação para a vida dos alunos.