Descrição
This article presents some of the results from a study originated from a teaching situation in which the topic of Human Rights was studied through a didactic sequence organized with various documents and methodologies, among which the World Café dynamic. This study investigated to what extent can History classes use such methodology in teaching/learning situations in a consistent way that is also light and entertaining. Propositions by Helenice Rocha have subsidized the construction of the didactic sequence, and those by bell hooks, Joaquim Prats, and Flávia Caimi (among others) have contributed towards perceptions on the teaching of History. The results presented evidence that the teaching situation brought forth some important debates for the class, who articulated proper discussions on the issue.||Este artigo apresenta alguns dos resultados de uma pesquisa originada de uma situação de ensino em que o tema dos direitos humanos foi estudado por meio de uma sequência didática organizada com diferentes documentos e metodologias, entre elas a dinâmica do World Café. O trabalho buscou mostrar em que medida as aulas de História poderiam utilizar tal metodologia para situações de ensino e aprendizado de modo consistente, mas também leve e divertido. As proposições de Helenice Rocha subsidiaram a construção da sequência didática e as de bell hooks, Joaquim Prats e Flávia Caimi, entre outros, contribuíram para as percepções sobre ensino de História. Os resultados apresentados evidenciaram que a situação de ensino trouxe discussões importantes para a turma, que articulou boas discussões sobre o tema.