Descrição
This paper aims at assessing Gethmann’s main objection to Tugendhat’s criticism of Heidegger’s concept of truth. While Tugendhat holds that Heidegger had lost the criteria for the distinction between truth and falsity, Gethmann claims that the truth criteria are to be located in the pragmatic dimension of Dasein’s theoretical modalities. For Gethmann, Heidegger had advanced a shift of the truth-model, from the propositional model of truth towards the operational model of truth, a shift fully neglected by Tugendhat, who overlooked the fact that the novelty in Heidegger is that the most primordial truth is to be understood as a success-category. First I will argue that what Gethmann calls the “operational model of truth” is incompatible with the textual evidence in Being and Time. I will secondly show that Gethmann’s model does not provide the missing truth-criteria. I conclude by indicating pending issues concerning the differences between Tugendhat’s and Gethmann’s Heidegger-interpretations, as well as regarding the assessment of Tugendhat’s criticism of Heidegger’s concept of truth.||Este artigo objetiva discutir a principal objeção de Gethmannà crítica de Tugendhat ao conceito de verdade de Heidegger.Enquanto Tugendhat sustenta que Heidegger teria perdido os critériospara a distinção entre o verdadeiro e o falso, Gethmann alega quetais critérios de verdade podem ser localizados na dimensão pragmáticadas modalidades teóricas do Dasein. Para Gethmann, Heideggerhavia levado a cabo uma mudança no modelo de verdade, do modeloproposicional para o modelo operacional de verdade, mudança integralmentenegligenciada por Tugendhat, que perdeu de vista o fatode que a novidade em Heidegger é que a verdade mais origináriadeve ser entendida como uma categoria de êxito. Argumento, primeiramente,que o que Gethmann chama de modelo operacional de verdade não é compatível com a evidência textual em Ser e Tempo. Mostro, em um segundo momento, que o modelo de Gethmann nãofornece os critérios de verdade que para Tugendhat inexistiriam emHeidegger. Por fim, concluo indicando questões que concernem tantoo ponto subjacente de desacordo entre os dois comentadores deHeidegger, quanto uma avaliação geral da crítica de Tugendhat aoconceito de verdade de Heidegger.