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Didactic creativity: compass of non-hegemonic art/education||Criatividade didática bússola da arte/educação não hegemônica: Didatic creativity: compass of non-hegemonic art/education
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Metadados
Descrição
The present article deals with didactic creativity, in a non-hegemonic way, as an aspect of the formation of future teachers of Basic Education, in disciplines of the Degree in Pedagogy. In contemporary education, creativity is a human potential that differentiates genuine teachers from those who execute tasks and repeat external orders. Reflecting on democracy, non-exclusive policies, becomes a determining factor in current teaching practice. Didactic creativity, necessary for professional life, is developed, then, from the initial formation of art teachers, it has a political and social dimension in educational practices. Among other authors who ground the conceptions worked on here are: Isabel Alarcão, Paulo Freire and Pilar Aznar Minguet. We intend to emphasize creativity in contemporary terms - involving the contents of the field of art - as the key to the learning of future teachers, in the fight against a merely transmissive education. Thus, teachers have the possibility of promoting authorship and creation in the learning acts of their students. We understand that at school there is learning when the student creates new knowledge for himself and reflects what he has learned in society.||O presente artigo trata da criatividade didática, em moldes não hegemônicos, como aspecto da formação dos futuros(as) professores(as) da Educação Básica, em disciplinas de Licenciatura em Pedagogia. Na educação contemporânea, a criatividade é um potencial humano que diferencia genuínos professores(as) daqueles executores de tarefas e repetidores de ordens externas. Refletir sobre democracia, políticas não excludentes torna-se fator determinante na prática de ensino atual. A criatividade didática, necessária à vida profissional, se desenvolve, então, a partir da formação inicial de professores(as) de arte, ela tem uma dimensão política e social nas práticas educativas. Entre outros autores que fundamentam as concepções aqui trabalhadas estão: Isabel Alarcão, Paulo Freire e Pilar Aznar Minguet. Intencionamos sublinhar a criatividade em termos contemporâneos – envolvendo os conteúdos do campo da arte – como chave da aprendizagem dos futuros professores(as), no combate à educação meramente transmissiva. Assim, professores(as) têm a possibilidade de promover a autoria e a criação nos atos de aprendizagem dos seus alunos. Compreendemos que na escola há aprendizagem quando o aluno cria conhecimento novo para si e repercute aquilo que foi aprendido na sociedade.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Iavelberg, Rosa
Data
2 de maio de 2024
Formato
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2024 Rosa Iavelberg | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Fonte
Revista Trama Interdisciplinar; v. 15 n. 1 (2024): Processos de criação em diferentes linguagens; 24-34 | 2177-5672
Assuntos
Aprendizagem compartilhada; Criatividade; Formação de professores(as); Educação Básica.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion