-
Leituras e vozes docentes: um encontro entre Mikhail Bakhtin e Machado de Assis na sala de aula
- Voltar
Metadados
Descrição
The text on the screen presents an excerpt of the research "The teaching of literature and the teaching voices: dialogues with Machado de Assis in the great time", developed in the line of teacher training, of the Professional Master's Degree in Teaching of Humanities (PPGEH), of the Federal Institute of Espírito Santo – Vitória campus, whose main objective is to investigate the teaching of Literature and the training of teachers, in the perspective of the teaching narratives under the Bakhtinian optical in reading practices in the continuing education of the area of Letters. Elaborated from the experiences of reading with teachers of Basic Education Portuguese of the Espírito Santo school network, the teachers' narratives were present from verbal interactions resulting from one of the workshops proposed in our interventional practice, in which we discussed the tale of Machado de Assis, "Tale of School", inserted in a qualitative research of dialogical basis. In this approach, we were able to listen and reflect on the experiences of teachers in their successes and in their challenges in the classroom, in order to discuss the contributions of the Machadian tale and the literary tradition to the practices of teaching literature.||O texto em tela apresenta um recorte da pesquisa “O ensino de literatura e as vozes docentes: diálogos com Machado de Assis no grande tempo”, desenvolvida na linha de formação de professores, do Mestrado Profissional em Ensino de Humanidades (PPGEH), do Instituto Federal do Espírito Santo – campus Vitória, cujo objetivo nuclear é investigar o ensino de Literatura e a formação de professores, na perspectiva das narrativas docentes sob a ótica bakhtiniana em práticas de leitura na formação continuada da área de Letras. Elaboradas a partir das experiências de leitura com professores de Português da Educação Básica da rede de ensino capixaba, as narrativas docentes fizeram-se presentes a partir de interações verbais decorrentes de uma das oficinas propostas em nossa prática interventiva, em que discutimos o conto de Machado de Assis, “Conto de Escola”, inserida em uma pesquisa qualitativa de base dialógica. Nesta abordagem, pudemos ouvir e refletir as experiências dos professores em seus êxitos e em seus desafios na sala de aula, de modo a discutir as contribuições do conto machadiano e da tradição literária para as práticas do ensino de literatura.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Alvarenga Toniato Cora, Marcela | de Carvalho, Letícia Queiroz
Data
7 de janeiro de 2024
Formato
Idioma
Editor
Direitos autorais
Fonte
Revista Diálogos; v. 11 n. 3 (2023): Intercâmbio de Pesquisas - Grupos Bakhtinianos: trocas dialógicas; 209-223 | 2319-0825
Assuntos
Teaching | Teacher Education | Literature | Machado de Assis | Narratives | Ensino | Formação docente | Literatura | Machado de Assis | Narrativas
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion